A SANTA COMPAÑA
A Santa Compaña, unha
tradición que permaneceu na cultura tradicional galega polo paso dos séculos e
da que aínda quedan rastros, como os cruceiros nos cruces de camiños.
A Santa Compaña é na
mitoloxía popular galega, unha procesión de mortos ou ánimas en pena que pola
noite (a partir das doce) percorren errantes os camiños dunha parroquia ou
pobo. O tétrico da súa procesión é que visitan todas aquelas casas nas que en
breve haberá unha defunción. Ademais de Santa Compaña tamén é coñecida como
"a procesión dás animas" ou simplemente "Compaña".
Descrición
Aínda que o aspecto da Santa
Compaña varía segundo a tradición de diferentes zonas, a máis estendida é a
formada por unha comitiva de almas en pena, vestidos con túnicas negras con
carapucha que vagan durante a noite. Esta procesión fantasmal forma dúas
fileiras as cales van envolvidas en sudarios e cos pés descalzos. Cada pantasma
leva unha vela acesa e o seu paso deixa un cheiro a cera ou incenso no aire. Á
fronte desta compañía fantasmal atópase un espectro maior chamado Estadea.
Ademais destas visións hai outras lendas que din que se nota un frío intenso
sempre que aparece, ademais do cheiro e o son de cadeas. Ademais tamén se di
que as pantasmas son como unha néboa.
A procesión vai encabezada
por un vivo (mortal) portando unha cruz e un caldeiro de auga bendita seguido
polas ánimas con velas acesas, non sempre visibles, notándose a súa presenza no
cheiro a cera e o vento que se levanta ao seu paso.
Esta persoa viva que precede
á procesión pode ser home ou muller, dependendo de se o patrón da parroquia é
un santo ou unha santa. Tamén se cre que quen realiza esa "función"
non lembra durante o día o ocorrido no transcurso da noite, unicamente poderase
recoñecer ás persoas penadas con este castigo pola súa extremada delgadez e
palidez. Cada noite a súa luz será máis intensa e cada día o seu palidez irá en
aumento. Non lles permiten descansar ningunha noite, polo que a súa saúde vaise
debilitando ata enfermar sen que ninguén saiba as causas de tan misterioso mal.
Condenados a vagar noite tras noite ata que morran ou outro incauto sexa
sorprendido (ao cal o que encabeza a procesión deberalle pasar a cruz que
porta).
Camiñan emitindo rezos (case
sempre un rosario) cánticos fúnebres e tocando unha pequena campanilla. Ao seu
paso, cesan previamente todos os ruídos dos animais no bosque. Os cans anuncian
a chegada da Santa Compaña aullando de forma desmedida, os gatos foxen
despavoridos e realmente asustados.
Dise que non todos os mortais
teñen a facultade de ver cos ollos a "A Compaña". Elisardo Becoña
Igrexas, na súa obra "A Santa Compaña, O Urco e Os Mortos" explica
que segundo a tradición, tan só certos "dotados" posúen a facultade de
vela: os nenos aos que o sacerdote, por erro, bautiza usando o óleo dos
defuntos, posuirán, xa de adultos, a facultade de ver a aparición. Outros, non
menos crentes na lenda, haberán de conformarse con sentila, intuíla, etc.
Para librarse desta obrigación,
a persoa que vexa pasar a Santa Compaña debe trazar un círculo no chan e entrar
nel ou ben deitarse boca abaixo.
Versións .- Aínda que todas
as súas versións coinciden en considerar a Santa Compaña como unha anunciadora
de morte, hai diferentes versións.
Na maioría das historias a
Santa Compaña realiza as súas aparicións de noite, pero tamén hai casos nos que
se fala de saídas diúrnas. J. Cuveiro Piñol, no seu Dicionario Galego (1876)
escribe:Compaña: entre ou vulgo, crida hoste ou procesión de bruxas que andan
de noite alumeadas con osos de mortos, chamando ás portas para que as
acompañen, aos que desexan que morran axiña...
Nunhas versións cóntase que a
luctuosa procesión transporta un cadaleito no cal hai unha persoa dentro, a cal
pode ser incluso a persoa que sofre a aparición sendo o seu corpo astral o que
está no cadaleito. Pódense aparecer en diferentes lugares, pero predominan as
encrucilladas. Hai datas concretas nas que se di que ten máis incidencia as
aparicións da Santa Compaña, por exemplo, a noite de Todos os Santos (entre o 1
e o 2 de novembro) ou a noite de San Juan (24 de xuño).
Noutras provincias adxacentes
a Galicia como Asturias tamén hai esta tradición coñecida como A Güestia ou
bona xente. É un grupo de persoas encapuchadas que se achegan á casa dun
enfermo moribundo, dan tres voltas á casa e entón o enfermo morre. Normalmente
son coñecidos do moribundo. Dise que van exclamando "Andade de día que a
noite é miña". Cóntase o relato dunha muller que saíu da súa casa a por
castañas pensando que xa era de día e un membro da procesión díxolle que era o
seu padriño entón xa morto. Tendeulle a man dándolle a vela acesa, ela
colleuna, e ao cabo duns días enfermo e morreu.
En Estremadura, aparece o
Corteju de Genti de Muerti, que se compón de dous xinetes fantasmales que
causan o pánico de madrugada polos pobos xa que quen os ve pode resultar morto.
En Zamora denomínalla A estadea e é unha muller que vaga polos camiños e os
cemiterios. Non ten rostro e cheira á humidade dos sepulcros. Só se aparece a
aquel que vai morrer. En León lla chama A hoste de ánimas.
No hay comentarios:
Publicar un comentario