O rei galego dos xíbaros 1
Aventureiro e audaz, Alfonso Graña foi un de tantos galegos que emigraron
en busca de fortuna. Pero a súa historia é de cinema. Empezou como cauchero en
Iquitos (Perú), e cando morreu, en 1934, converteuse no rei Alfonso I e reinaba
sobre 5.000 indios xíbaros do Amazonas
.
Alfonso Graña nunha entrevista realizada por Mosquera. ARQUIVO REINO DE GALICIA
Partiu analfabeto e aprendeu a ler e a escribir na selva, onde ninguén lía
e escribía. As tribos xíbaras huambisa e aguaruna do alto Amazonas, coñecidas
por guerrear sen pausa e reducir as cabezas dos seus inimigos, executaban as
súas ordes con respecto e certa reverencia, pois aquel home branco, inmune ás
febres, ao veleno das tarántulas ou á furia dos rápidos, parecía ás veces
inmortal. Como o Kurtz de Conrad no corazón das tebras, tamén vivía río arriba,
en compañía dos salvaxes. Velaí, con todo, a única coincidencia co personaxe
literario. Graña foi un Kurtz bo que faleceu de morte natural nalgún remoto
lugar da xungla. Unha desaparición recollida por grandes periódicos da época e
evocada, como antes érao a súa vida, por escritores e científicos dunha II
República española que tamén pronto morrería.
Nunha casucha derruida da parroquia ourensá de Amiudal, pertencente ao
Concello de Avión, soado por ser a patria moza de adiñeirados emigrantes como o
magnate da prensa mexicana Mario Vázquez Raña, hai unha lápida coa seguinte
inscrición: "Casa natal de Alfonso Graña, rei dos xíbaros".
"Está por aí arriba", di un ancián sinalando as ruínas co seu
bastón. E engade, mirándome con curiosidade: "De cando en vez veñen algúns
fanáticos para vela". No seu lugar natal non parece espertar demasiado
entusiasmo a figura de Alfonso Graña, pero o certo é que comeza a cobrar
caracteres de mito grazas a un puñado de entusiastas investigadores que desde
fai uns poucos anos afánanse en solicitar información sobre un dos personaxes
máis fascinantes que dese a emigración galega. Un home que, partindo dunha
aldea misérrima da Galicia do século XIX, chegou a dominar sobre miles de
indios amazónicos e a ser respectado por quen lle coñeceu ou souberon del.
Maximino Fernández Sendín, ovetense de pais galegos e apaixonado biógrafo
de Graña, afirma no seu libro Alfonso I da Amazonia. Rey dos xíbaros que
"a finais do século XIX emigra ás Américas, recala en Belén de Pará e un
tempo despois trasládase a Iquitos (Perú), onde está documentado que se atopa
en 1910 e traballa en distintos oficios, incluído o de cauchero".
En Iquitos, próspera cidade amazónica grazas á industria do caucho, reside
Alfonso Graña durante unha década e traba profunda amizade con outro personaxe
de novela: Cesáreo Mosquera. Orixinario dunha parroquia próxima a Amiudal,
Mosquera era un fervente republicano que fixera a guerra en Filipinas antes de
asentarse na capital do departamento peruano de Loreto, onde formara unha
familia e fundara a soada librería Amigos do País, verdadeiro centro de reunión
dunha colonia española que acudía alí para decatarse das últimas novidades da
patria e ler con fruición as novidades do Xa ou O Sol.
Pero a prosperidade de Iquitos comeza a cambalearse coa caída dos prezos
do caucho natural nos mercados internacionais. Esta crise vólvese virulenta ao
redor de 1920, e é entón cando Alfonso Graña penétrase río arriba en busca de
novas oportunidades. Hai varias versións sobre como acabou contactando cos
xíbaros, pero moitas coinciden en que houbo un enfrontamento cos indíxenas
durante o cal o home que lle acompañaba morreu e Graña salvouse de correr a
mesma sorte porque "se encaprichó con el a filla do xefe da tribo",
segundo un dos testemuños recolleitos por Fernández Sendín.
A Graña, alto e delgado, a apostura víñalle de familia, coñecida na remota
aldea natal polo alcume dos Chulos. Gustáballe -quizá herdanza do pai, xastre-
vestir elegantemente, e tocábase cunhas lentes redondas que lle daban un aire
intelectual. Esa imaxe, ao parecer, libroulle de morrer a mans dos feroces
xíbaros, e a súa audacia e intelixencia serviríanlle para suceder ao seu sogro
á morte deste.
O certo é que Graña desapareceu nos confíns da selva sen que nin sequera o
seu gran amigo libreiro tivese noticias del, pero cando volve aparecer faio de
forma espectacular. O xornalista e escritor Víctor da Serna, o primeiro que
utilizou o sobrenome de Alfonso I, Rey da Amazonia, e quizá a persoa que máis
contribuíu a enxalzar a figura de Graña na España republicana, describiu así o
momento: "Ao cabo duns anos sóubose por uns indios xíbaros, da tribo dos
huambisas, que alá pola xigantesca greta que o Amazonas abre no Ande, cara ao
Poño de Manseriche, vivía e mandaba un home branco. Graña era o rei da
Amazonia. E entón un día, cara a Iquitos, avanzou polo río unha xangada con
indios xíbaros, moitas mercadorías (
) e Graña. Recoñecérono os seus amigos e,
sobre todo, con dobre alegría, Mosquera".
"Os indíxenas adorábano e seguían a todas partes", conta o
editor e escritor Gonzalo Allegue, precursor no redescubrimiento deste
personaxe. "Na cidade curáballes as úlceras das pernas, cortáballes o
pelo, convidáballes a xeados e levábaos ao cinema. Polas tardes, os huambisas
vestíanse de frac e chapeu de copa dos masones da colonia española e saían a
pasear no Ford 18 convertible cedido por Cesáreo Mosquera".
Máis aló destes divertimentos, Graña acudía á cidade para facer negocios e
despois íase. Aparecía unha ou dúas veces ao ano coas balsas cargadas de carne
curada, peixe salgado, monos, venados, bueyes e tartarugas, sempre rodeado de
xíbaros que mostraban ás asombradas fillas de Mosquera as tzantzas ou cabezas
reducidas. Ninguén sabía onde vivía exactamente, pero movíase sobre todo na
contorna do Poño de Manseriche, o terrible rápido a 10 xornadas enteiras de
canoa, río arriba, desde Iquitos.
"Dez quilómetros de violentos remolinos, rocas, torrentes
". Así describe Mario Vargas Llosa o Poño
na súa novela A casa verde. Co tempo, a xente foi relacionando a ascendencia de
Graña sobre os xíbaros, entre outras cousas, coa súa capacidade para atravesalo
sen sequera amarrarse ás balsas, como un tolo inmortal chegado doutro mundo.
Non é para menos, porque o Manseriche, onde as augas do Marañón se encajonan
nun angosto canón rochoso de só 25 metros de ancho e acaban precipitándose
sobre unha pedra de 30 metros de altura, era e segue sendo un inferno de
remolinos que se traga decenas de homes e barcos de gran porte.
Só os xíbaros máis valentes atrevíanse a navegar o Poño
e Graña. Segundo conta Allegue no seu libro
Galegos: as mans de América, cruzaba a torrentera agarrado tan só á súa pértega
e encomendándose de viva voz ao pai Rafel Ferrer, un sacerdote español que 100
anos antes morrera no río e cuxo espírito, segundo o galego, protexíalle.
Graña, ademais, ensinara aos indios para aumentar a produción de sal,
indispensable para curar e peixe e a carne, e empregouse a fondo para reducir
os conflitos entre aguarunas e huambisas utilizando os seus dotes de persuasión
e a súa capacidade de mando.
No hay comentarios:
Publicar un comentario